Кажуть, ніби
молодь нині стала менше читати. Шкільні бібліотеки спорожніли. Полиці, що
гнуться від книг, - покриваються пилом. Молоді немає. Бібліотекар бачить її
частіше за склом, на вулиці. Дійсно, в сучасному світі існує криза читання. Її
причини глобальні.
Тому
шкільним бібліотекарям потрібно застосовувати нові форми роботи з учнями.
Хочемо поділитися досвідом роботи нашої бібліотеки та окреслити перспективні
напрямки роботи на майбутнє. Весь досвід роботи можна сміливо перенести в
діяльність бібліотеки Нової української
школи.
Напрямки діяльності шкільної бібліотеки:
- індивідуальна
робота з читачами.;
- національне
виховання;
- краєзнавче
виховання;
- виховання
загальнолюдських цінностей;
- екологічне
виховання;
- естетичне
виховання;
- організація
роботи щодо збереження підручників у рамках акції "Живи, книго!»
Основними напрямками діяльності бібліотеки є інформаційне забезпечення
освітньої і виховної сфери, допомога у вивченні і розширенні знань учнів з
предметів шкільної програми та у вихованні культури читання, організація
дозвілля дітей, розвиток їхніх творчих здібностей.
Тому і
робота з маленькими читачами розпочинається із знайомства з бібліотекою. Бібліотекар
розповідає про особливості роботи своєї бібліотеки, знайомить дітей з правилами
користування книгою, бібліотекою, пропонує переглянути книги, виставлені на
виставці та лепбуки, виготовлені учнями нашої школи та подаровані бібліотеці.
А ще запрошує до фотозони, яка
розташована в бібліотеці. Спільно із вчителями школи її було створено для залучення більшої кількості дітей до
шкільної бібліотеки. Для цього було розпочато challenge #читаюівсімраджу в Inastagram. В учнів було 24 години, щоб зробити подібне фото і відмітити своїх
друзів.
Прочитавши яку-небудь книжку, кожний відвідувач може залишити свій «лайк» чи «дизлайк» у спеціально відведеній частині бібліотеки біля фотозони.
Казки – улюблене читання дітей,
бо вони допомагають навчити маленьку дитину розпізнавати добро і зло, дбайливо
ставитися до природи, поважати старших, бути вірними друзями менших наших
братів. Великою популярністю користуються у дітей різні масові заходи з
використанням казок: “Подорож у світ казок”, подорож “Мандруємо світом книги”,
бібліографічна інформаційна хвилинка “Країна добрих Казок". А ще на блозі
нашої бібліотеки https://lozlib.blogspot.com/ можна знайти та переглянути відео найбільш популярних
казок.
Формування інформаційної культури здійснюється в процесі
бібліотечно-бібліографічних занять: дні інформації, дні бібліографії, дні краєзнавства, дні спілкування з природою та
інші.
Проводяться бібліотечні заходи,
уроки, вікторини, екскурсії до дня бібліотек і конкурси
читачів.
Особливою популярністю у дітей користуються ігрові форми роботи з
використанням елементів: ігри-конкурси, вікторини, інсценізації казок.
Зацікавив учнів початкових класів
захід «Посвята в читачі».
Ставлення до природи, її
сприйняття формується в процесі пізнавальної та практичної діяльності.
Екологічна культура розширює знання закономірностей розвитку природи і
суспільства, поглиблює усвідомлення необхідності збереження довкілля, розвиває
вміння прогнозувати, передбачати наслідки свого втручання в природу.
Проводяться різноманітні позакласні заходи, бібліографічні уроки,
шкільні свята екологічного спрямування:
-
екологічні конкурси «Допоможи
тварині взимку»
-
Подорож до парка «Птахи відлітають»;
-
свято «Щедра осінь»;
-
бесіди: «Птахи відлітають»,
«Чарівний світ природи восени»;
-
заходи: «Екологія , як наука про
довкілля», «Природа і людина», «Рятуємо наш дім»;
-
вікторина «Хто більше знає
загадок про природу»;
-
конкурс екологічного плакату
«Проблема забруднення нашу селі »;
-
конкурси «Природа очима дитини»;
-
години цікавих повідомлень «Все
про екологію», «З Червоної книги»;
- Дні екології «Планета в небезпеці» та багато
інших.
Велику увагу приділяється духовному
становленню особистості, її культурі. Ознайомлення дітей з духовним надбанням
нашого народу, прищеплення любові до рідної культури, мови, національних
традицій.
Використовуються різні форми роботи разом
з учителями української мови та літератури, географії, історії: книжкові
виставки, бесіди, огляди, вікторини, уроки, вечори, конкурси тощо.
Наприклад такі:
- - -
Перегляд
наукових кінофільмів « Історія книги», «Створення книги»;
-
Вікторина
“Прислів’я та приказки про книги”;
-
години
спілкування «Чим шкодить інтернет, чим книга краще.»
-
Виставки
«Буккросинг», «Подаруй книгу бібліотеці», «Прочитав, порекомендуй іншим».
-
Тематичні
виставки «День козатства», «День писемності», «День вишиванки», «День Європи»,
«Тарасові шляхи».
-
Бібліотечні
уроки «Читати модно», «Правила поведінки в бібліотеці», День усиновлення», «Правила
користування книгою»
-
Творча
зона «Витинанки»
-
Виговленння
лепбуків
-
Екскурсії
в бібліотеку «Книга-носій інформації»
Бібліотека є певною системою розкриття книжкового фонду, а саме:
тематичні виставки, постійно діючі стенди. Створюються бібліотечні виставки. Працює
бібліотечний куточок.
За
допомогою книжкової виставки нових надходжень, перегляду періодичних
видань також практикується проведення бібліографічних оглядів, годин цікавих
повідомлень, днів інформації.
Щоб
користуватися цим духовним багатством,
необхідна користувачам інформаційна компетентність і володіння культурою
читання.
Основою успішної інформаційної діяльності є виховання компетентного
читача. Ця проблема залишається важливою, тому що сьогодні значну частину
вільного часу наших дітей забирають відео, телепередачі, популярна музика, комп’ютерні
ігри. Коли і що читають наші діти? Як зробити читання життєвою необхідністю? Як
виховати в учнів культуру читання?
Колектив школи постійно бере участь в конкурсі „Живи, книго!” Адміністрація,
вчителі, бібліотекар глибоко продумують, розробляють заходи до проведення
конкурсу, докладаючи спільних зусиль зі сім’єю, районною дитячою бібліотекою.
З метою якісного і довготривалого
збереження підручників бібліотекарем разом з активом читачів була розроблена
„Пам’ятка учасникам акції «Живи, книго!»
У бібліотеці обладнано методичний куточок „Живи, книго!” , а також у
класах створені пости, які стежать за станом підручників. Були визначені
обов’язки класних керівників. Спільна робота вчителів і бібліотекаря дає
можливість дітям не розминутися з розумною книгою, виховати гідних громадян
незалежної держави. Між класами запровадили змагання на краще збереження
підручників. Бібліотекар в кожному класі проводить бесіди про збереження
навчальної книги.
Члени
шкільного дитячо-юнацького об’єднання «Імідж» є незамінними помічниками
бібліотекаря в роботі рейду щодо перевірки підручників у кожному класі. Разом з
ними були визначені критерії оцінювання стану підручників. Вони разом з
бібліотекарем перевіряли підручники, вимагали підклеїти, обгорнути і знову
принести на перевірку ті підручники, які мали на те потребу. В школі впродовж
навчального року проводиться конкурс «Найкращий клас року», одним із критеріїв
оцінювання є стан підручників у класі.
Інформацію про стан підручників кожного класу можна переглянути в
рейтинговій таблиці, яка розміщена на сайті школи.
Наша школа носить ім’я великого
Кобзаря Тараса Григоровича Шевченка. Спільно з вчителями української мови та
літератури кожного року проводяться різноманітні заходи. Інформацію можна
переглянути на блозі бібліотеки на сторінці «Шевченко та сучасність».
Бібліотекарем ведеться підрахунок
відвідування бібліотеки кожним класом. Для цього використовуються спеціальні
стікери-підрахунки. Вкінці кожного місяця бібліотекарем проводиться моніторинг
відвідування учнями бібліотеки.
В рамках проведення Тижня
бібліотеки, учням було запропоновано створити буктрейлери на прочитану ними
книжку. Найкращі буктрейлери розміщені на блозі бібліотеки.
Не менш
цікавою формою роботи для учнів є бібліопікнік, який проводиться на свіжому
повітрів рамках вересневих читань.
Особливе
місце в роботі шкільної бібліотеки займає така форма роботи, як буккросинг.
Пріоритетні напрямки роботи бібліотеки Нової
Української школи на 2019-2024рр.:
- - придбати програму для створення
автоматизованої бібліотечної системи;
- - створити електронний каталог
всієї літератури, яка знаходиться в бібліотеці;
- - поступово перейти до електронних
формулярів.
- - здійснити ремонт шкільної
бібліотеки, використовуючи модель бібліотеки з даного проекту;
- - продовжувати використовувати інноваційні
форми роботи з учнями;
- - впровадити в діяльність бібліотеки
перегляд навчальних відео в 3D окулярах на смартфоні.
Окремими завданнями є:
1)
інформатизація – запровадження нових форм роботи з електронною книгою і базами
даних, яке спирається на впровадження і розвиток комп’ютерних і мережевих
технологій у роботу шкільних бібліотек, складання електронних каталогів та
реєстрів книжкової та мультимедійною продукцією на електронних носіях.
2)
комфортизація – вдосконалення бібліотечного простору, створення комфортних умов
у ньому для різних груп читачів. Простір шкільної бібліотеки повинен стати
зручним для кожного відвідувача.
Такі завдання спираються на
принципи:
1) гуманізму – поваги до кожної
людської особистості та загальнолюдських цінностей.
2) інноваційності –
запровадження тільки сучасних, найкращих, глибоко продуманих ініціатив.
3) універсальності та
мінімалізму – придатності проєктних завдань для будь-якої достатньо оснащеної і
мінімально придатної шкільної бібліотеки.
Немає коментарів:
Дописати коментар